paź 09 2013
PKP Cargo jedzie na parkiet
W ostatnim wpisie zastanawiałem się czy debiut PKP Cargo może się opóźnić. Jednak pociąg z IPO ruszył a debiut planowany jest na 31 października tego roku. Czy inwestorzy zarobią? Wszystko zależy od krajowej koniunktury gospodarczej jak i ogólnej koniunktury na świecie, na którą ostatnio mocno wpływa gigantyczne amerykańskie zadłużenie. Mam nadzieję, że amerykański „government shutdown” nie odstraszy inwestorów.
Drugim czynnikiem jest cena i perspektywy tej spółki. Skarb Państwa na pewno jest zdeterminowany przez niedobory budżetowe sprzedać zaplanowaną część puli akcji i być może po rozmowach z inwestorami instytucjonalnymi ostateczna cena zostanie ustalona poniżej maksymalnej ceny 74 złotych. Gdy tak się stanie i perspektywy wypracowania zysku powyżej 300 milionów złotych w roku 2014 nie zostaną zachwiane, to jest szansa na zadowalające notowania tej spółki w dłuższym okresie.
Jakie jeszcze fakty przemawiają za ta ofertą lub przeciwko niej?
Jest to bardzo duża oferta i spółka w przyszłości na pewno prawdopodobnie wejdzie w skład WIG30. EBOiR już zobowiązał się do kupna 5% akcji PKP Cargo. Ostatnio także Warren Buffet inwestował w spółki kolejowe i nieźle na tym wyszedł. W każdym razie spółka powinna być w orbicie dużych inwestorów z całego świata a DM PKO PB wraz Goldman Sachs i Morgan Stanley mają tego przypilnować. Szkoda tylko, że drobni akcjonariusze nie otrzymają dyskonta skoro pojawiły się hasła o akcjonariacie obywatelskim.
Dużym ryzykiem oczywiście jest zachowanie związków zawodowych i Skarbu Państwa. Każdy z nich ciągnie tylko sukno dla siebie. Przed tą ofertą związki wywalczyły gwarancje zatrudnienia, dość dużą pulę akcji a posiadacze jednostek FWP PKP SFIO też się wzbogacą. Z tego powodu mocno ucierpi zysk z 2013 roku. Natomiast Skarb Państwa postanowił wyjąć ze spółki także prawa do roszczeń (na kwotę około 2 mld zł) z tytułu zawyżonych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej, co z kolei mogłoby się przełożyć na wielkość planowanych dywidend. Oby takich zachowań w przyszłości było jak najmniej z korzyścią dla nowych akcjonariuszy.
Przeczytaj podobne artykuły:
Osobiście uważam, że jednak amerykańskie zadłużenie znacznie wpłynie na zachowania inwestorów, ale mam nadzieję, że się mylę.
No jeśli chodzi o „Government shutdown” to nic nie wskazuje na to, że szybko się to zakończy. Dlatego też, z tej strony pojawia się pewne ryzyko
dcCentrum ostatnio napisał..Aktualność 1
jedzie pociąg z daleka, jakoś nie przemawia do mnie słowo PKP, nie wiem czemu ale gęsia skórka mi wyskakuje jak o nich słyszę, ale tak szczerze może i na Cargo da się coś zarobić
Nie wiem, czy do jakiegokolwiek normalnego Polaka przemawia słowo PKP…
niech jedzie, życzę wszystkim inwestorom powodzenia
ja ze względu na złę doświadczenia na każdym kroku nie wchodzę w ten interes
ciekawe jak na debiucie zachowa się pkp, ja niestety tym razem nie pchałem się w ten papier ale trzymam mocno kciuki za nich
Ryzyko, ryzyko… mogłoby być coś bez niego. Mam nadzieję, że wszystkim jednak się powiedzie